Hjælpemenu

  • English
  • Om EU-Oplysningen
  • Leksikon
  • Bestil
  • Links
  • Abonnement

Hovedmenu

Du er her: EU-OplysningenTemasiderKlimapolitik i EU og Danmark › Baggrundshistorien

Temasider

Baggrundshistorien

I de seneste par r er EU’s energipolitik blevet kdet sammen med sprgsmlet om klimaforandringer. Det skyldes, at der iflge Kommissionens klimastrategi fra 10. januar 2007 er strke videnskabelige beviser for, at udledning af drivhusgasser frer til klimaforandringer primrt i form af temperaturstigninger. Strategien fastslr, at de konomiske og sociale omkostninger ved ikke at gribe tilstrkkeligt ind over for klimandringerne kan blive meget hje.

Den gede globale fokus p, hvordan klimaforandringer kan bekmpes, har fet EU til at udarbejde en rkke tiltag, der kan beskrives under flgende overskrifter:

  • Reduktion af drivhusgasudledninger
  • Overvgning af og tilpasning til klimandringens flger
  • EU's engagement i de internationale forhandlinger (herunder Kyoto-protokollen)

EU’s energipolitik hviler p to principper om bredygtighed og forsyningssikkerhed. Energien i EU skal anvendes mere effektivt, s f.eks. udledningen af drivhusgasser kan mindskes. Energipolitikken handler dog ikke kun om klimaforandringer som flge af udledning af drivhusgasser. Konkurrencen om de globale ressourcer, isr olie og gas, samt det at verdens olie- og gasforekomster er koncentreret i relativt f lande, har fet EU til at se p hvilke muligheder, der eksisterer for at reducere EU’s afhngighed af energi udefra.

  • Begrnsning og rationalisering af energiforbruget ved hjlp af energieffektivitet
  • Vedvarende energikilder som et reelt og overkommeligt alternativ
  • Konkurrence p det europiske energimarked

EU har ogs tilsidesat midler til forskning og innovation indenfor milj- og energiomrdet, bl.a. indenfor det 7. rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling og rammeprogrammet for konkurrence og innovation.

Forskning og innovation:

Desuden har EU i forbindelse med klima- og energipolitikken sat fokus p renere transportmidler og bedre styring af trafikken i Europa, s udledning mindskes. Det er i denne sammenhng, at Kommissionens forslag til reduktion af det tilladte CO2-udslip fra nye biler skal ses.

Yderligere information